Hopp til hovedinnhold

Strategi- og forankringsfasen

Flyfoto av fotballbane på en øyFoto: Getty Images
I Strategi- og forankringsfasen gjennomføres analyser og aktiviteter for å vurdere omfanget av et ekstraordinært arbeid for næringsutvikling.

Arbeidet i denne fasen skal identifisere konkurransefortrinn og utviklingsmuligheter som området har, og danner grunnlaget for utviklingen av planene for omstillingsarbeidet.

Normal gjennomføringstid for fasen er mellom tre og fire måneder.

Her finner du relevante verktøy og maler til bruk i Strategi- og forankringsfasen

Roller og oppgaver

Det er kommunen som er prosjekteier for Strategi- og forankringsfasen. Kommunen oppnevner prosjektorganisasjonen, avklarer rollefordeling, behandler og godkjenner planene for omstillingsarbeidet samt søker fylkeskommunen om omstillingsmidler. Prosjektorganisasjonen har ansvaret for gjennomføringen av fasen, og består av en prosjektansvarlig, en styringsgruppe og en ekstern prosjektleder. Fylkeskommunen og Innovasjon Norge skal bidra aktivt i arbeidet og sikre at regionale mål ivaretas.

Slik gjennomføres Strategi- og forankringsfasen

Strategi- og forankringsfasenorganiseres i to delprosjekter, henholdsvis Spørreunderseøkelse utviklingsevne og Mobiliserings- og innspillsprosjektet. Dette danner kunnskapsgrunnlaget for utvikling av Omstillingsplan og første års Handlingsplan.

De to delprosjektene gjennomføres parallelt i tråd med Prosjektlederprosessen (PLP).

Innovasjon Norge tilbyr PLP-kurs i forbindelse med oppstart av prosjektet.

Spørreundersøkelse utviklingsevne

Utviklingsevne er komplekst og sammensatt, og derfor også vanskelig å måle på en objektiv måte. For å kunne få en indikasjon på nivået av utviklingsevne i kommunen, og følge utviklingsevnen over tid, benyttes Spørreundersøkelse utviklingsevne.

Spørreundersøkelsen sendes til følgende grupper: 

  • Næringsdrivende
  • Kommunestyret
  • Administrativ ledelse

Spørreundersøkelse utviklingsevne er utformet med hensikt å avdekke sentrale utviklingstrekk i kommunen de senere år. Den skal redegjøre for behov, og identifisere lokale muligheter for å etablere – eller utvikle – lønnsomme og vekstkraftige bedrifter.

Indikatorer for Spørreundersøkelsen utviklingsevne er:

  • Arbeidsplasser: Sysselsettings- og befolkningsutvikling
  • Utviklingsevne: Evne og vilje til å prioritere utviklingsarbeidet

Spørreundersøkelse utviklingsevne brukes også til å måle effekt videre i Gjennomføringsfasen, og benyttes også i Avslutningsfasen.

Mobiliserings- og innspillsprosjektet

Mobiliserings- og innspillsprosjektet skal sørge for at lokalt næringsliv og kommunens befolkning får mulighet til å gi sine innspill til utvikling av næringslivet og samfunnet for øvrig. Delprosjektet gjennomføres ved bruk av innspillsmøter, workshops, intervjuer og direkte kontakt med næringsliv, innbyggere og kommunen.

Omstillingsplan

Omstillingsplan er det sentrale styringsdokumentet i omstillingsarbeidet. Den må svare på utfordringene som Spørreundersøkelse Utviklingsevne og Mobiliserings- og innspills prosjektet har avdekket, samt prioritere innsatsområder. Planen skal dekke hele omstillingsperioden, men kan vurderes årlig.

Omstillingsplan skal beskrive:

  • Bakgrunn for omstillingsarbeidet
  • Visjon og mål
  • Innsatsområder, normalt tre til fire
  • Organisering
  • Ressursinnsats og finansiering
  • Kommunikasjonsstrategi

Handlingsplan

I Strategi- og forankringsfasen skal det utarbeides en årlig Handlingsplan for første omstillingsår med tilhørende mål for hvert innsatsområde. Denne fungerer som det operative dokumentet som skal bidra til å nå målene for omstillingsarbeidet. Handlingsplan skal vedtas av kommunestyret.

Handlingsplan skal beskrive:

  • Kort om omstillingsplanen 
  • Strategier og tiltak for hvert innsatsområde 
  • Budsjett og finansiering 
  • Kommunikasjonsplan

Prioriterte bærekraftmål

Bærekraft er en sentral del i omstillingsarbeidet, som skal bidra til å iverksette flere bærekraftige prosjekter og tiltak i kommunen.

Omstillingsplanen skal konkretisere bærekraftmål innen tre dimensjoner: 

  • Klima og miljø 
  • Sosiale forhold og økonomi 
  • Samarbeid for å nå målene

God kommunikasjonspraksis

Når et område får innvilget omstillingsmidler, skapes forventinger om snarlige resultater. Samtidig er vi avhengig av deltakelse og engasjement fra lokalbefolkningen og næringslivet for å lykkes med arbeidet. Det er derfor viktig å utvikle en strategi for god kommunikasjon, og identifisere gode kommunikasjonstiltak.

En kommunikasjonsstrategi skal bidra til å: 

  • Identifisere gode kommunikasjonstiltak 
  • Etablere rutiner som sikrer god informasjonsflyt til alle interessenter 
  • Selv ta styring over kommunikasjonen 
  • Skape trygghet, forankring og engasjement

Viktige kommunikasjonsprinsipper i omstillingsarbeidet:

  • Klargjøre rollen og målene til omstillingsprogrammet
  • Forstå behov og forventninger til dine målgrupper og interessenter
  • Innrette kommunikasjonen mot prioriterte målgrupper
  • Beskrive vilkår til aktører som mottar finansiering
  • Skape en tydelig profil
  • Motivere aktører til å delta i omstillingsarbeidet
Publisert :
Sist oppdatert :