Hopp til hovedinnhold

Hva er Regional omstilling?

Båt som sleper en fiskemerdFoto: Getty Images
Regional omstilling er en ekstraordinær innsats for kommuner eller regioner som opplever at det lokale næringslivet forvitrer, eller bygges ned, slik at mange arbeidsplasser går tapt. 

Hva er hensikten med Regional omstilling?

Målet med Regional omstilling er å bidra til å øke utviklingsevnen hos næringsliv og kommuner, bidra til å skape nye og sikre eksisterende arbeidsplasser, samt bidra til å skape attraktive kommuner.

Innovasjon Norge har fått tildelt rollen som nasjonalt kompetansesenter for lokalt omstillingsarbeid av Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Gjennom aktiv rådgivning og kvalitetssikring, skal Innovasjon Norge sammen med fylkeskommunen bidra til en god og målrettet næringsutvikling.

Les mer om Regional omstilling i forskriften her.

Hvem får omstillingsstatus?

Omstillingsområder er vanligvis kommuner eller regioner med særlige driftsutfordringer. Kommuner med omstillingsstatus får overført ekstraordinære midler fra fylkeskommunen over en periode på inntil seks år.

Disse kan søke om ekstraordinære midler:

  1. Kommuner med langvarig nedgang i befolkning og sysselsetting av særlig omfattende grad
  2. Kommuner eller regioner med vesentlig fall i sysselsetting over relativt kort tid

Hvem gjør hva i omstillingsprosessen?

Det er mange aktører involvert i omstillingsarbeidet. Roller og oppgaver bør derfor avklares tidlig for å sikre en effektiv og god prosess.

Rollefordelingen er slik:

Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) – finansierer ordningen:

  1. Vurderer behov for omstillingsmidler meldt inn fra fylkeskommunen
  2. Bevilger midler til fylkeskommunen for
    omstillingsarbeid
  3. Har tildelt Innovasjon Norge rollen som nasjonalt kompetansesenter for lokalt omstillingsarbeid

Innovasjon Norge – rådgiver og kvalitetssikrer:

  1. Er pådriver i omstillingsarbeidet på oppdrag fra fylkeskommunen
  2. Gir erfaringsbaserte råd og veiledning
  3. Vurderer fremdrift og resultater
  4. Medfinansierer verktøy for omstillingsarbeidet
  5. Er observatør i omstillingsstyret

Fylkeskommunen – oppdragsgiver for omstillingsarbeidet:

  1. Har ansvar for en helhetlig regional utviklingspolitikk
  2. Sender søknad om finansering til KDD og setter kriterier for tildeling av omstillingsmidler
  3. Vurderer om et område oppfyller kriteriene, tildeler midler og avgjør omfang av arbeidet
  4. Er observatør i omstillingsstyret

Kommunen – eier av omstillingsprogrammet:

  1. Samarbeider med fylkeskommunen om å dokumentere nærings- og sysselsettingsutviklingen
  2. Er ansvarlig for den tildelte bevilgningen
  3. Bevilger egne midler og ressurser
  4. Oppnevner prosjekt- og omstillingsorganisasjon
  5. Søker årlige midler fra fylkeskommunen

Hvordan organiseres omstillingsarbeidet?

Omstillingsarbeidet organiseres i fire faser, i tråd med Prosjektlederprosessen (PLP). I første fase, Avklaringsfasen, utarbeides en konsekvensanalyse for å dokumentere situasjonen for næringslivet og sysselsettingen i det aktuelle omstillingsområdet. Deretter følger Strategi- og forankringsfasen. Her gjennomføres analyser og aktiviteter for å vurdere omfanget av et ekstraordinært arbeid for næringsutvikling. I Gjennomføringsfasen realiseres planene for omstillingsarbeidet, og til sist – i Avslutningsfasen – videreføres kompetanse og erfaring fra omstillingsperioden til ordinær drift. Innovasjon Norge har utviklet veiledere, verktøy og maler til bruk i alle de fire fasene.

Hva skal omstillingsmidlene brukes til?

Omstillingsmidlene skal i hovedsak brukes til forstudier og forprosjekter, samt til ledelse av omstillingsprogrammet og utvikling av gode prosjekter – med mål om å skape attraktivitet og vekst i kommunen.

Eksempler på hva midlene kan brukes til:

  • nettverksbygging mellom bedrifter
  • kompetanseutvikling
  • bedriftsutviklingsprosjekter
  • mobilisering og tiltaksarbeid
  • administrative kostnader til ledelse

Midlene skal være et supplement til andre offentlige virkemidler fra Innovasjon Norge, fylkeskommunen, Norges forskningsråd eller SIVA. Omstillingsmidlene skal primært brukes til utviklingsprosjekter i en tidlig fase, og skal ikke erstatte ordinære virkemidler.

Det er den enkelte fylkeskommunen som fastsetter rammen og legger føringer for hvordan midlene skal brukes. All støtte til enkeltbedrifter skal gis som bagatellmessig støtte, og være innenfor gjeldende lovgivning.

Hvilke prinsipper er viktige i omstillingsarbeidet?

Politisk eierskap

Det er kommunen(e) som eier Omstillingsprogrammet. Eierskapet er i første rekke et politisk ansvar som må bygges og forsterkes gjennom hele omstillingsperioden, samt gjennom medbestemmelse, deltakelse og god kommunikasjon. Sterk eierskapsfølelse blant lokalpolitikerne bidrar til god videreføring av arbeidet etter at omstillingsperioden er over. Videreføring etter omstillingsarbeidet skal sikre at kompetanse og erfaringer fra omstillingsperioden blir ivaretatt.

Identifiser og mobiliser sentrale aktører

Omstillingsarbeidet skal være et felles lokalt løft som engasjerer næringslivet, politikerne, kommunen og innbyggerne. Ettersom målet med omstillingsarbeidet er å bidra til nye, samt sikre eksisterende arbeidsplasser, vil de konkrete tiltakene typisk være utviklingsprosjekter i bedrifter. Andre tiltak vil være samarbeidsprosjekter mellom kommunen og det lokale næringslivet. Samtidig er hele lokalsamfunnet i omstilling og utvikling. Det er derfor viktig å skape engasjement og finne metoder for å involvere ulike sektorer, samfunnsgrupper og befolkningen.

Etabler en felles virkelighetsforståelse

Åpenhet og godt informasjonsarbeid er viktig for en vellykket omstilling. Når alle involverte forstår utfordringene, er det enklere å bli enige om mål og strategier. En felles virkelighetsforståelse legger grunnlaget for god samhandling. Derfor bør ledelsen for omstillingsarbeidet synliggjøre trusler og muligheter ved hjelp av dokumentasjon og grundige analyser, og kommunisere dette tydelig og overbevisende til omverdenen.

Lag gode planer

Omstillingsarbeidet gjennomføres i tråd med Omstillingsplan for hele omstillingsperioden, og årlige handlingsplaner. Disse skal være målrettet, og prioriterte innsatsområder med tilhørende ressursbruk skal være nøye beskrevet. Planene bidrar til å realisere målene for omstillingsarbeidet og svare på utfordringene fra analysearbeidet.

Bygg nettverk

Nettverk er viktig for utveksling av kunnskap, og kan gi gode utviklingsmuligheter. Ledelsen for omstillingsarbeidet bør etablere og følge opp nettverk mellom de ulike aktørene, som kommunen, det lokale næringslivet og kompetansemiljøer i regionen.

Mer regionalt samarbeid

Næringsutviklingen kan organiseres som et samarbeid mellom kommuner, slik at de sammen fungerer som én større geografisk enhet. Ved å samarbeide, kan omstillingsmidlene benyttes der de vil ha størst effekt. På den måten bidrar midlene til større verdiskaping for bedrifter og næringsliv.

Publisert :
Sist oppdatert :